lördag 25 oktober 2008

Nu var det ett tag sedan sist,har det hänt något spännande då? Tja,äljakten har ju varit en övervägande del av jakten nu ett tag men jag har varvat med lite rådjur också.En vuxen och en kalv har "mitt"lag på licensen.Första dagen(13 okt) hände inte mycket,trots att det finns gott om älg i markerna så såg vi inte en enda älg!! Detsamma hände även dag 2. Nu började vi att och fundera vad som var fel,för även grannlagen hade dålig uttdelning,endast 2 kalvar fick bita i gräset.Onsdag morgon började det hända saker,ppå väg till passet stötte jag på ko med 2 kalvar,hållet var dock lite väl drygt,strax över 200meter och när dom dessutom endast befann sig 50m från grannlagets mark så var det inte mycket att fundera på.I samma veva satt en annan skytt och kollade på 5älgar men kom inte till skott,dom gick där och rotade i drygt 3 timmar men kom aldrig i skotthåll.Nu visste vi åtminstone att det fanns älg.Tyvärr fick vi inget denna dag heller.På Fredag fick jag för mig att jaga rådjur,tog vovven och begav mig till skogs.På en gammal planterad åker stack det iväg ett djur bara några meter framför mig och snart var det fullt drev.Bakom en gran stod jag väl dold och jag valde att stå kvar på plats.Drevet drog iväg en liten bit men tvärvände och kom tillbaka rakt emot mig.Sedan rasslade det bara till i granarna endast 4-5 meter framför mig och ut kastar sig en bock i full fart.Ett mkt snbbt skott blev det på endast 10meters håll.Tyckte han gick omkull i träffen så jag gick fram,då stod han inne i en tät granplantering och resre iväg utan att jag kunde skjuta.AjAjAj!! var första tanken som slog mig,men eftersom jag fann mycket blod på platsen så förstod jag att han var hårt träffad,men vart fanns han.Laban som vovven heter brukar vara säker som en klocka på att spåra så jag var inte något värre orolig,fast det är klart att det är en olustig känsla som ligger och gnager innan man hittar djuret.Medans jag stog där och funderade så kom jag på att en arbetskompis frågat mig om hon kunde få testa sin Labrador någon gång om tillfälle gavs.Denna labbe har gått mycket spår och blivit Chmpion men aldrig testats i skarpt läge någon gång.Jag beslöt då att hon skulle få komma och testa och att min vovve skulle få stå över denna gång.Efter en timme var dom på plats och började eftersöket.Hunden(Irma) gjorde ett toppenjobb i den täta skogen och efter knappt 200meter låg bocken död,väl gömd i en massa björksly,utan hund hade jag nog aldrig hittat den.Att ha tillgång till en bra hund i sådana här situationer är ovärderligt.Så ett stort tack till Irma Per-Åke och Anneli!! På Lördag var det så dags att bege sig till skogs igen för en ny dust med rådjuren.Denna gång släppte vi 2 hundar,farsans Griffon och min.båda fick upp varsitt djur och farsans tik drev knappt en och en halv timme utan att vi såg något men hon är duktig den hunden.Min Laban drev nästan 45min och rådjuret sprang runt mig hela tiden utan att ge skottillfälle.Söndag var det dags att jaga älg,redan i första drevet kom en kviga men med alldeles för hög fart i ett trångt pass,men nu var pulsen igång ialla fall.I nästa drev fick jag se att det kom älgar mot passet men inte vad det var för sort till att börja med,när så den första kom i skottläge kunde jag inte avgöra om det var ko med kalvar så jag väntade för att kunna se de andra bakom för att avgöra,vore ju himla dumt att skjuta en ko.Även passgrannen såg dom och ropade på radion i samma stund jag bestämde mig för att skjuta,han sa då att det är en tjur med,Men va Fan tänkte jag och höll inne med skottet,var är den då? det var ingen tjur med och den älgen jag hade i läge gick iväg,,rakt i knät på passgrannen,det var då klart att det var kviga ko och kalv som kom i passet.Han sköt kvigan med ett välriktat skott,kon och kalven vände upp och förbi mig,hade kalven i sikte på 20meter men regeln säger att endast en kalv för dubbelkalv så dom fick löpa.Nära skjuter ingen älg!!!Nu ligger ialla fall delar av kvigan i frysen och bara väntar på tillagning GOTT GOTT GOTT.

1 kommentar:

XJAKT sa...

Hej Hej

Länge sedan man hörde något+
Har du inte lämnat skogen ännu och på väg hem:))