måndag 27 september 2010

Ett nytt försök!!!

Tyckte det verkade kul detta med att blogga, därför ville jag testa och då föll valet på en blogg om jakt. Men då mycket annat hela tiden kommer i vägen så föll detta med bloggande i glömska, och det är snart 2ÅR SEDAN!!!!. Nu gör jag ett nytt försök, och jag ska ta mig i kragen och inte glömma bort bloggen igen, utan försöka ägna den åtminstone några minuter om dagen.

Vad har då hänt på jaktfronten under dessa 2 år? Förra säsongen blev rent ut sagt SKIT!! Nån vecka i början av oktober var bra men sedan så började vädret att spöka till det.....Regn..massor av regn!! och sen kom kylan och slutligen all denna snö, som i sin tur kortade av säsongen 1 månad då Januarijakten blev inställd.

Denna säsongen har (för min del) vart igång 1,5 månad och från första dagen har målet varit att få skjuta en specifik bock. Denna bocken har jag följt och även försökt skjuta under lång tid,närmare bestämt under 6 års tid!! Den har hela tiden lyckats komma undan på ett eller annat sätt. Har haft den på kornet nån gång under älgjakten men då bara fått sikta på den och svära tyst för mig själv.

På samma sätt började även denna säsong...såg den men kom inte åt den och ju längre tiden gick så började hoppet överge mig än en gång. Men så plötsligt händer det!! På kvällen den 18/9 kl 19.15 kommer han,och hållet är i längsta laget(150m) men ett gott stöd och stor tilltro på mitt vapen gör att jag väljer att skjuta. Bocken ramlar på plats. Hornen mäter 28cm och den har ett utlägg på hela 23!!!cm. Slaktvikten var nästan 22kg. Så nu har en "gammal man" fått vandra vidare och givit plats för nya förmågor. Gissningsvis så borde det ju finnas en hel del anlag kvar på marken efter "den stora".

Inga kommentarer: