måndag 18 oktober 2010

Mycket kan hända

Ja helgen har varit fullmatad med jakt och det har hänt en del i skogen,dock inget skjutet men väldigt nära....IGEN!!!. Helgen började med älgjakt på Lördagen. Efter en händelselös morgon väcktes dock förhoppningarna när vi fick syn på ko med dubbelkalv. Dom lyckades dock nästla sig ut och sedan såg vi inget mer. Så det blir jakt på älg nästa Lördag igen och då vore det väl tusan också om vi inte ska lyckas få nåt, älg finns det gott om.

Söndagen bjöd på jakt med Laban. Jag och en kompis tänkte vi skulle få lyssna till ett välklingande rådjursdrev. Det började bättre än förväntat då Laban fick upp direkt jag tog av honom kopplet och det blev fullt drev på en gång. Det buktade mkt tätt och spänningen var på topp,fick plötsligt se ryggen på ett rådjur och anropade polarn(Thomas) att rådjur var på gång. Men drevet fortsatte med bra fart och snurrade runt runt men ville inte komma förbi mig, så jag utgick från att det var ett stänkdjur jag såg. Drevet går åter upp mot Thomas och efter en stund ropar han på radion att det är räv Laban driver, hållet var dock lite för långt.

Nu drar så drevet iväg en liten bit över några åkrar och sen går det spikrakt och knappt inom hörhåll. Vi samlas och står och småpratar lite när vi hör drevet komma tillbaka. Jag ber Thomas ta bilen till en grusgrop för att passa, när han är framme ringer han och talar om detta,plötsligt smäller det! Räven kom från ingenstans och hållet var knappa 25 meter......2 snabba skott och jag frågar hur det gick. FAN!!! hör jag i luren..BOM!!!.

Jag åker till honom och vi kollar läget men inget visade på träff,däremot på "nyskjutna hål" i grusslänten.

Efter en stund gör vi ett nytt släpp och det tar inte lång tid innan drevet är igång och bara några minuter senare passerar 2 rådjur snabbt framför mig.....drevet går på och efter ytterligare 20 min kommer dom på nytt i pass men då det första sticker ut nosen under en gran på endast 10m så kastar det nästan fortare än jag hinner se det, flyttar mig en liten bit när drevet passerat och än en gång kommer dom samma väg men även denna gång kommer dom undan.

Så helgen kan ju då summeras som en riktigt händelserik helg i skogen med skotttillfällen och observationer. Och som jag skrev tidigare...Så nära men ändå inte!!! Men skam den som ger sig, snart lossnar det!!


Inga kommentarer: