lördag 23 oktober 2010

På G!!

Lite lätt snöfall, strax över nollan. Nu är vi på gång till skogen. Idag ska mina barn Elin och Lina hänga med ut och släppa Laban. Spänningen är på topp och förväntningarna höga. Dessutom ska en kompis och hans son också hänga med, så detta kan bli en kul dag, det gäller ju att försöka få dom intresserade. Båda mina töser har varit nyfikna på detta med jakt och gärna varit med vid slakt och styckning, speciellt den lilla( Lina) som om en månad fyller 8år. Hon är väl den som "visat framfötterna" mest.

För några år sedan, tror hon var 4år då, så kom hon in i sovrummet strax före kl 7 på morgonen, viskar försiktigt: -Pappa! det går en bock på åkern, ska vi skjuta den? Jag stiger upp och följer med henne till köksfönstret för att titta. Mycket riktigt står där en bock.

- Jag tycker vi tar den! säger hon. Så jag hämtar bössan och går ut samtidigt som en spänd liten Lina står vid fönstret och väntar. Jag börjar smyga mig runt en dunge för att komma i håll på bocken. "ansmygningen" lyckas och jag kommer in på ca 65m, tar stöd och skjuter. Den gör ett litet skutt och lägger sig sen på direkten. Det tar inte många sekunder innan jag hör uppifrån huset: - Grattis pappa!! det där gick ju bra!! Några minuter senare var hon ute hos mig och bocken, endast iklädd nattlinne mössa och gummistövlar och förklarade att det inte spelar nån roll hur man ser ut när man jagar. Vi hjälptes åt att dra "hem" bocken och göra den iordning. När vi efter en vecka åt den första "biten" så blev betyget: -Det bästa jag nånsin ätit, vilken tur att jag väckte dig pappa!?

Känns kul att det finns ett, åtminstone, litet intresse. Om det håller i sig återstår att se,men den "stora" tjejen Elin(10 år snart) har sagt att hon vill ta jägarexamen så det verkar lovande.Lina vill ha en EPA-traktor så hon kan köra till skogen har hon sagt.

Sådär ja! nu är dom i allafall klädda och klara så nu drar vi till skogs.

Inga kommentarer: